Selasa, 4 Disember 2012

Bahasa Melayu Baku -Wujudkah?

Yang Berusaha.,Tuan sekian sekian,Pengetua SMK Seri Pagi,
Yang dihormati,Encik sekian sekian sekian,Penolong Kanan 'SESGI'
Yang dihormati,Puan sekian sekian sekian,Guru Kanan Kemanusiaan,
Guru - guru cemerlang,guru-guru dan rakan-rakan yang dikasihi sekalian.


Pernah mendengar pengenalan ucapan di atas? Ya,setiap hari Isnin mahupun majlis-majlis formal di  sekolah  atau di luar sekolah,pengucapan awam sudah menjadi terlatih dalam kalangan pelajar.Segala jenis mak nenek protokol mahupun peraturan perlu di patuhi agar majlis yang di kendalikan itu tersusun.Ramai orang berpendapat,bahasa baku adalah antara protokol yang mesti dipatuhi bagi melancarkan pengucapan awam yang kita lakukan.

B.A.H.A.S.A  B.A.KU????

Agak seriau aku dengar.Mak aiihh,meremang bulu hidung,roma,keting dan segala bagai jenis bulu lah.
Dah setengah abad merdeka,adakah lagi orang yang bertutur dalam bahasa bakul...ceh,bahasa baku?

Melihat situasi di Malaysia,memenng dah pupus 90 % dah.Eh,berani tau aku potong selipar ,lepas tu kau buat sup.Sebab?hasih,pagi exam Bio,selipar aku habis kena kebas.Cis,nasib baik dah nak balik rumah.

Mari kita lihat,bukti kepupusan bahasa baku..



SI FULAN SI FULAN
I found this. :Manusia sekarang cakap Iloveyou macam cakap Hai -_- . haha~
Like ·  · 52 minutes ago near Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan · 



Ah,begitulah jadinya kalau 'penulisan baku ' pun  berterabur,mestilah pertuturan pun sama.
Perlu di ingatkan,bahasa baku ni bergantung pada sebutannya,bukan penulisannya.Eh,apa aku merepek? okeh,cover balik.heheheh
Kebanyakkan masyarakat sekarang memandang Melayu  Singapura sebagai penutur bahasa baku.Aiseh,itu mungkin zaman P.Ramlee kot sebab sekarang,evolusi bahasa Melayu dah pun 'di transformasikan'.Speaking pun dah makin pekat sampai Bahasa Melayu sendiri tenggelam di sana.

Sebutan bahasa yang betul merupakan ciri-ciri bahasa Melayu baku.Kalau masyarakat England mengkritik penggunaan bahasa Inggeris-Melayu (Manglish) atau Chinesse-English (Chinglish),mengapa tidak di lakukan dalam konteks negara ,makmur ini.

Cis,kalau kita menonton drama indon,penggunaan kosa kata yang bercampur aduk dengan 'sleng' Jawa,Padang,mahupun lebih 'moden' , di Jakarta pun dah mula di tuturkan (tibai je ni ).


Persoalannya kini,wujudkah bahasa Melayu ini dalam sanubari anak muda.?
Perlu diperingatkan ,bahasa penyatuan bangsa.Bahasa jiwa bangsa.

Bagi aku,bahasa dan sebutannya yang betul tak menjamin kesepaduan rakyat.Sebaliknya,pemupukan asas bahasa tersebut menjadi benih agar kita tak 'merempat' di negeri sendiri dalam aspek bahasa.

Aiseh,boringnya post kali ni!


 Psst/: menjunjung bahasa ilmu perlu mengendong bahasa antarabangsa (English)



keserasian dua bahasa perlu diutamakan















Tiada ulasan:

Catat Ulasan