Rabu, 31 Ogos 2011

Salam syawal-inspirasi dan sinari lebaran

Ramadan berlalu.syawal pula menyusul.seperti biasa,semua makhluk di muka bumi ini amat menantikan ketibaan syawal yang mulia.aq pun macam tu juga.aidilfitri selaalu aq nanti2kan.sama seperti ramadan.bagi aq,syawal merupakan bulan yang sangat seronok.nak tau?sebab ..aq dapat beraya kat umah orang lain.berkunjungan ke rumah sanak saudara,kenal-kenalan...guru-guru dan ramai lagi.tapi,kemeriahan aidilfitri kadang-kala amat berlainan bagi aq......start aq kecik sampai sekarang.
waktu kecik,aq rasa posa lama giler....nak hitung hari menyambutnya amatlah seksa.sampai posa pun tak cukup... "-'.........kat taman perumahan aq ni,aq berkawan ngan ramai anak jiran tetangga.so,setiap kali waktu posa...kitorang akan buat memacam utk menunggu tibanya lebaran.antaranya main bunga api mercun.....
mercun ada memacam jenis..antaranya

MERCUN POPO-POP

-lebih di kenali sebagai mercun bawang.benda alh ni tak berbahaya sangat.korang boleh dapatkn benda ini kat stikis2 yang berhampiran yekk.hehehhehe...bentuknya cam bawang tapi kecik.AWAS! KEPADA MAKCIK2YANG NAK WAT RENDANG TU..JANGAN PLAK GEDIK GUNA BENDA NI.HUHUHU.....


MERCUN LEBAH



-secara fizikal,mercun macam lebah la gak.....badannya kecik n ada sesungut[sebagai sumbu].sekali menyala,piiiiuuuuunnnnggggg...........bagai peloto[bahasa perak-angin]lajunyer........bahaya gak....tapi untuk yang lebih beRANI......

MERCUN BOLA


-jeng jeng jeng.................mercun ni paling gempak.bentuknya cam bola,sumbu panjang antara 4 cm[cewahh...]..sekali menyala..gegak satu kampong.AWAS!sangat bahaya.kalonak ilang jari,silakan memegang selepas menyalakan sumbunya..nescaya bersepai jari anda.......hehehhehe

MERCUN BOTOL-

adik beradik mercun bola.cuma lagi besar sket..bunyi samer.kalo nak jadi OKU,silakan menelannya setelah menyalakannya.....PPOOOOMMMM!

MERCUN KETUPAT-

jangan d sangka,walaupun bunyinya agak lazat,tapi ia bisa membuatkan anda hilang kuku kaki n jari......bentu cam ketupat daun palas...[ketupat daun kelapa tak tau ada ka tak...]....tapi kekuatan letupannya boleh la........

MERCUN PAPAN


-biasanya orang cina yang main..tapi melayu ada gak...kita kan one malaysia?

MERCUN GASING

-best oo......kalo korang main nescaya terpesona dengan kecantikkannya....lawa...memang kalo menyala macam gasing......cantik..colourful...cuma penin sket sebaba asyik berputar jerrrr............

MERCUN NAGA


-tak tau aphal orng main menda ni panggil mercun naga.ntah...lu pikirlah sindri.............!!!

Macam tulah kisahnya. dan biler masuknya syawal-=lebih kurang 2 or 3 hari,kitorang akan abiskan mercun dan bunga api kitorang sampai puas!waa,dasat kan? musti arr......sebab waktu raya ada aktiviti lain lak........

1 SYAWAL=

Selepas jer solat sunat aidilfitri,aq akan salam2 ngan mak n ayah aq,pastu terus la laju je kaki ni gi umah jiran aq.kitorang beraya sakan! dan setiap umah tahun  demi tahun kitorang akan tengok berapa nilai duit yang d beri.kalo makin banyak-banyaklah duitnya lah jawabnya!
mana-mana umah yang belum di serbu akan kami 'teroka' dengan rakusnya.baju raya yang bru tu naik lunyai dah....lenjun!hahahhahahaha...............

raya kedua,mak n ayah aq akan bawak kitorang balik kampong....best oo...lagi masyuk.sekali masuk,5 hinggit tau! kadang2 3 hinggit...best ooooooooooo.....nak2 pegi umah kengkawan mak aq.....maka eksyen arr aq ngan anak kwan2 dier......fuhh...penat melaram.tapi,petang raya lagi mak aq dah balik...dier n ayah aq akan masak lemang.....rendang untuk esoknyer....dan aq n adik aq tinggal kat umah...buat apa yang patut
-mop
-tukar karpet
-sapu lantai
-susun2
dan sebagainyer...........
itulah nikamt syawal n ramadan bagi aq masa kecil.sama cam korang masa kecik2 dulu.....nak sangat duit raya......waktu kecik2 aq rasa dengan  duit tu,mamacam aq boley beli........tapi  skang biler dah dewasa,semua berbeza.DUIT bukan jaminan kebahgiaan.....begitulah syawal dengan wang.....tiada erti,sama seperti syawal ketika kita dewasa.sangat berlainan.

Selasa, 30 Ogos 2011

Ramadhan-kerinduan dan kisah kehidupan

Ramadhan tiba lagi......macam taun2 yang lepas,aku sangat menantikan ketibaan  bulan yang penuh berkat ni...cuma yang berbeza,aq tak dapat berbuka,bersahur..pergi bazar ramadan dengan keluarga.....semuanya bagaikan mimpi biler apa yng aq lalui  taun ni cepat saja berlaku...oh.....korang pernah merasainya?

bagi yang dok asrama...mengenal sedalamnya kehidupan d c ni............tak da masalah..ya,silalah layan perasaan masing2......nak2 waktu abang DM pasang lagu raya maser sahur.....memang sedey.........lagu cahaya aidilfitri plak tu.huhuhu.tapi tu dulu.skang,ramadan dah berlalu.syawal plak menyusul....mula2 ramadan,aq rasa sedey sangat....tapi biler nak pertengahan ramadan..baru aq tau..lagi FEEL berpuasa di sekolah.....
5.00-aq bangun sahur,mandi
6.00-solat,siap2
6.30-pegi kolah
2.00-solat zuhur,tido
3.00-prep..[kekadang tido..]
4.50-solat asar
5.30-balik dorm
6.00-tido,wat homework..basuh baju....
6.30-amik makanan,beli @kantin
7.20-berbuka
8.00-solat maghrib
8.30-solat isyak
8.45-terawaih[8 rakaat..kalo 10 terakhir 20 rakaat]
10.15-abis,study,tak pon lepak
12.00-tido..zzzzzzzzzzzzzzz
itulah rutin harian...............oh rindunya bulan ramadan.tak tau camner puasa kat universiti plak..musti lagi best.huhuhu..apapun..ramadan sememangnya amat aq rindui sepanjang taun.....